Google Analytics 4: Implementálás Google Tag Manager Segítségével

Table of Contents

2020 utolsó negyedévében a Google megújította korábban App+Web property néven ismert termékét, és bevezette a Google Analytics 4-t. Ez azt jelenti, hogy mostantól, ha új Analytics propertyt szeretnél létrehozni, akkor az alapértelmezetten GA4-es property lesz. A Google Analytics 4 egy teljesen megújított verziója a korábban ismert Universal Analyticsnek, ez vonatkozik az interfészre és a funkciókra egyaránt.

Ebben a bejegyzésben átnézzük a GA4 alapjait, és, hogy hogyan lehet implementálni Google Tag Manageren keresztül.

TL:DR

  1. Készíts egy új GA4 propertyt
  2. Készíts hozzá Data Streamet (Ez lehet App vagy Web Stream, mi most az általánosabb Web Streamekre fogunk fókuszálni).
  3. Másold az új GA4 propertydhez tartozó Measurement ID-t
  4. GTM-en belül hozz létre egy GA4 konfigurációs Tag-et
  5. Másold be a Measurement ID-t és triggernek állíts be All Pagest
  6. Teszteld előnézetben a létrehozott Tag lefutását
  7. Publikáld a módosításokat.

Ez így nem hangzik túl bonyolultnak, sőt eléggé hasonló a Universal Analytics konfigurációjához, azonban vannak érdekességek a GA4 esetében amikre érdemes figyelni.

Google Analytics 4 vs Universal Analytics – Együtt vagy külön?

Ha már van Universal Analytics implementálva a weboldalba, akkor felmerülhet a kérdés, hogy érdemes-e átállni egyből GA4-re és elengedni a Universal Analytics-et, esetleg együtt használni őket, vagy, hogy egyáltalán mi ilyenkor a megfelelő eljárás.

A rövid válasz az, hogy jelenleg (2020 december) a GA4 funkciói még nem teljesek, önmagában nem alkalmas egyelőre! a Universal Analytics teljes kiváltására. Ebből az okból kifolyólag érdemes együtt használni őket most még.

A jövőben (várhatóan 2021 végére) azonban már a GA4-et elég lesz egyedüli webanalitikai platformként implementálni és használni.

Google Analytics 4 Property & Data Stream létrehozása

Új  Google Analytics 4 property-t létrehozásához navigálj a Google Analytics felületén az Admin szekcióra, és válasz a Tulajdon létrehozása (Create Property) lehetőséget.

1-google-analytics-4-property-letrehozas

A felületen elérhető egy “GA4 Setup Assistant” menüpont is, ez gyakorlatilag egy implementálási step-by-step varázsló, szintén megfele a létrehozási célnak.

Miután megkezdtük a létrehozási folyamatot meg kell adnunk az új GA4 Property nevét, országot, időzónát és pénzemet (akárcsak a Universal Analytics esetében).

Ha ezeket az adatokat beállítottuk akkor hozzuk létre az új GA4 Property-t. Egy köztes lépésként pár kérdésre válaszolnunk kell a vállalkozásunkkal kapcsolatban (iparág, méret stb..). 

A következő lépés a Data Stream konfigurálása lesz. Ez valójában az adatforrás típusának a kiválasztását jelenti. Egy GA4 Property-hez több Data Stream is társulhat, például: 3 Web Stream, 1 Android App Stream és 1 iOS App Stream.

Ebben a bejegyzésekben a Web Stream beállításokon fogunk végigmenni.

Ha kiválasztjuk a “Web” lehetőséget akkor először a weboldalunk URL címét és a Stream nevét kell megadnunk.

Itt következik az első nagyobb változás az Universal Analyticshez képest, ugyanis láthatunk egy “Enhanced measurement” boxot amit lehetőségünk van egy csúszkával be-és ki kapcsolni. Az Enhanced measurement funkciója, hogy alapértelmezetten megkapunk Event méréseket anélkül, hogy ezeket GTM-ben beállítanánk vagy fejlesztőknek kéne manuálisan Event kódokat beépíteni a websiteba.

Alapértelmezetten a következő Event mérések szerepelnek az Enhanced Measurement alatt:

  • Page view (event: page_view)
  • Scroll (event: scroll)
  • Outbound link click (event: click, parameter outbound:true)
  • Site Search (event: view_search_results)
  • Video Engagement (event: video_start, video_progress, video_complete)
  • File Download (event: file_download)

Lehetőség van arra, hogy ezeket egyesével is ki-be kapcsoljuk, ehhez a fogaskerék ikonra kell kattintani.

Ha eldöntötted, hogy milyen eventeket szeretnél mérni alapértelmezetten, kattints a “Create Stream” gomba, ezzel létrehozásra kerül a Google Analytics 4 Property.

GA4 Implementálása Google Tag Managerrel

Ahogy létrehoztad a GA4 Property-t egyből látni fogod a hozzá tartozó Measurement ID-t:

A jobb felső sarokban található a Measurement ID, ezt másold ki mert GTM-ben szükségünk lesz rá a későbbiekben.

Ha esetleg bármilyen okból kifolyólag elvesznél a GA4 felületén (ami simán megtörténhet az elején), akkor a Measurement ID-t a következő útvonalon tudod elérni: Admin -> Data Streams -> válaszd ki a létrehozott Data Stream-et.

Ha kimásoltad a Measurement ID-t nyisd meg a weboldalhoz tartozó GTM  Ncontainer-t, utána pedig Tags -> New és válaszd a GA4 Configuration-t.

A Measurement ID mezőbe másold be az ID-t amit korábban a GA4 felületén kaptál. Triggernek pedig állíts be a Universal Analyticshez hasonlóan “All Pages”-t.

Google Analytics 4 – DebugView 

Teszteld a létrehozott GA4 Tag-et preview módban, ha mindent jól csináltál akkor azt kell látnod, hogy lefut az új Tag.

Miután konfiguráltad az eventeket itt az ideje tesztelni őket, erre a GA4 egy beépített funkciót kinál “DebugView” néven.

Valószínüleg semmilyen adatot nem fogsz egyelőre látni a DebugView alatt. Ez azért van mert a DebugView csak akkor működik, ha ezt külön engedélyezzük a GA4 Property beállításain belül. Az viszont fontos, hogy a GA4 DebugView nem egyenlő a GTM Preview funkciójával, ezek teljesen eltérő célt szolgálnak.

A GA4 DebugView engedélyezését a következő úton tudjuk megtenni:

  • Engedélyezzük a GA debugger Chrome bővítményt
  • Küldjünk be debug_mode paramétert eventeknél
  • Engedélyezzük a GTM Preview módot.

Az első verziónál a bővítményt ezen a linken tudod telepíteni, ha ezzel megvagy akkor kattints az ikonjára, ezzel bekapcsolt állapotba kerül. Amint ez megtörtént a GA4 DebugView-ban látni fogod az adatokat.

A második megoldásnál a GA4 Tag konfigurációját kell kiegészíteni egy debug_mode paraméterrel:

A harmadik megoldás pedig egész egyszerű, kapcsoljuk be a GTM Preview módját, amint ez megtörtént a DebugView-ban elkezdjük látni a beállított eventeket.

A DebugView-ban lehetőségünk van minden event-re rákattintani, ekkora megjelennek az eventhez tartozó paraméterek. Ha a valamelyik adott paraméterre vagy kíváncsi, akkor kattints rá és egyből látni fogod, hogy mi érkezik be a GA4-be.

Ne lepődj meg, ha nem azonnal fogod látni az eventeket a DebugView oldalon, sokszor előfordul, hogy picit késve érkeznek meg, ha túl soknak ítéled meg a várakozást akkor egy oldal frissítés segíthet ezen a problémán.

Publikáld a GTM módosításokat

Miután meggyőződtél róla, hogy az adatok beérkeznek az új Google Analytics 4 Property-be, publikáld a GTM containert.

Mi következik ezután? Event mérések!

Miután sikeresen implementáltad a GA4 alap méréseket (page_view és enhanced measurement), a következő lépés, hogy a eldöntsd mik azok a műveletek az oldalon amiket szeretnél ezeken felül is mérni.

Hogy segítsünk ezek beállításában, készítettünk külön az Event mérésekről egy hasonló step-by-step guideot.

Note: Jó lenne azt mondani, hogy mindent magunktól írunk, de mi is tanulunk különböző forrásokból. A fenti cikk az Analyticsmania vonatkozó tartalmaiból merített ötletet.

Related Post