Table of Contents
2020 utolsó negyedévében a Google megújította korábban App+Web property néven ismert termékét, és bevezette a Google Analytics 4-t. Ez azt jelenti, hogy mostantól, ha új Analytics propertyt szeretnél létrehozni, akkor az alapértelmezetten GA4-es property lesz. A Google Analytics 4 egy teljesen megújított verziója a korábban ismert Universal Analyticsnek, ez vonatkozik az interfészre és a funkciókra egyaránt.
Ebben a bejegyzésben átnézzük a GA4 alapjait, és, hogy hogyan lehet implementálni Google Tag Manageren keresztül.
TL:DR
- Készíts egy új GA4 propertyt
- Készíts hozzá Data Streamet (Ez lehet App vagy Web Stream, mi most az általánosabb Web Streamekre fogunk fókuszálni).
- Másold az új GA4 propertydhez tartozó Measurement ID-t
- GTM-en belül hozz létre egy GA4 konfigurációs Tag-et
- Másold be a Measurement ID-t és triggernek állíts be All Pagest
- Teszteld előnézetben a létrehozott Tag lefutását
- Publikáld a módosításokat.
Ez így nem hangzik túl bonyolultnak, sőt eléggé hasonló a Universal Analytics konfigurációjához, azonban vannak érdekességek a GA4 esetében amikre érdemes figyelni.
Google Analytics 4 vs Universal Analytics – Együtt vagy külön?
Ha már van Universal Analytics implementálva a weboldalba, akkor felmerülhet a kérdés, hogy érdemes-e átállni egyből GA4-re és elengedni a Universal Analytics-et, esetleg együtt használni őket, vagy, hogy egyáltalán mi ilyenkor a megfelelő eljárás.
A rövid válasz az, hogy jelenleg (2020 december) a GA4 funkciói még nem teljesek, önmagában nem alkalmas egyelőre! a Universal Analytics teljes kiváltására. Ebből az okból kifolyólag érdemes együtt használni őket most még.
A jövőben (várhatóan 2021 végére) azonban már a GA4-et elég lesz egyedüli webanalitikai platformként implementálni és használni.
Google Analytics 4 Property & Data Stream létrehozása
Új Google Analytics 4 property-t létrehozásához navigálj a Google Analytics felületén az Admin szekcióra, és válasz a Tulajdon létrehozása (Create Property) lehetőséget.
A felületen elérhető egy “GA4 Setup Assistant” menüpont is, ez gyakorlatilag egy implementálási step-by-step varázsló, szintén megfele a létrehozási célnak.
Miután megkezdtük a létrehozási folyamatot meg kell adnunk az új GA4 Property nevét, országot, időzónát és pénzemet (akárcsak a Universal Analytics esetében).
Ha ezeket az adatokat beállítottuk akkor hozzuk létre az új GA4 Property-t. Egy köztes lépésként pár kérdésre válaszolnunk kell a vállalkozásunkkal kapcsolatban (iparág, méret stb..).
A következő lépés a Data Stream konfigurálása lesz. Ez valójában az adatforrás típusának a kiválasztását jelenti. Egy GA4 Property-hez több Data Stream is társulhat, például: 3 Web Stream, 1 Android App Stream és 1 iOS App Stream.
Ebben a bejegyzésekben a Web Stream beállításokon fogunk végigmenni.
Ha kiválasztjuk a “Web” lehetőséget akkor először a weboldalunk URL címét és a Stream nevét kell megadnunk.
Itt következik az első nagyobb változás az Universal Analyticshez képest, ugyanis láthatunk egy “Enhanced measurement” boxot amit lehetőségünk van egy csúszkával be-és ki kapcsolni. Az Enhanced measurement funkciója, hogy alapértelmezetten megkapunk Event méréseket anélkül, hogy ezeket GTM-ben beállítanánk vagy fejlesztőknek kéne manuálisan Event kódokat beépíteni a websiteba.
Alapértelmezetten a következő Event mérések szerepelnek az Enhanced Measurement alatt:
- Page view (event: page_view)
- Scroll (event: scroll)
- Outbound link click (event: click, parameter outbound:true)
- Site Search (event: view_search_results)
- Video Engagement (event: video_start, video_progress, video_complete)
- File Download (event: file_download)
Lehetőség van arra, hogy ezeket egyesével is ki-be kapcsoljuk, ehhez a fogaskerék ikonra kell kattintani.
Ha eldöntötted, hogy milyen eventeket szeretnél mérni alapértelmezetten, kattints a “Create Stream” gomba, ezzel létrehozásra kerül a Google Analytics 4 Property.
GA4 Implementálása Google Tag Managerrel
Ahogy létrehoztad a GA4 Property-t egyből látni fogod a hozzá tartozó Measurement ID-t:
A jobb felső sarokban található a Measurement ID, ezt másold ki mert GTM-ben szükségünk lesz rá a későbbiekben.
Ha esetleg bármilyen okból kifolyólag elvesznél a GA4 felületén (ami simán megtörténhet az elején), akkor a Measurement ID-t a következő útvonalon tudod elérni: Admin -> Data Streams -> válaszd ki a létrehozott Data Stream-et.
Ha kimásoltad a Measurement ID-t nyisd meg a weboldalhoz tartozó GTM Ncontainer-t, utána pedig Tags -> New és válaszd a GA4 Configuration-t.
A Measurement ID mezőbe másold be az ID-t amit korábban a GA4 felületén kaptál. Triggernek pedig állíts be a Universal Analyticshez hasonlóan “All Pages”-t.
Google Analytics 4 – DebugView
Teszteld a létrehozott GA4 Tag-et preview módban, ha mindent jól csináltál akkor azt kell látnod, hogy lefut az új Tag.
Miután konfiguráltad az eventeket itt az ideje tesztelni őket, erre a GA4 egy beépített funkciót kinál “DebugView” néven.
Valószínüleg semmilyen adatot nem fogsz egyelőre látni a DebugView alatt. Ez azért van mert a DebugView csak akkor működik, ha ezt külön engedélyezzük a GA4 Property beállításain belül. Az viszont fontos, hogy a GA4 DebugView nem egyenlő a GTM Preview funkciójával, ezek teljesen eltérő célt szolgálnak.
A GA4 DebugView engedélyezését a következő úton tudjuk megtenni:
- Engedélyezzük a GA debugger Chrome bővítményt
- Küldjünk be debug_mode paramétert eventeknél
- Engedélyezzük a GTM Preview módot.
Az első verziónál a bővítményt ezen a linken tudod telepíteni, ha ezzel megvagy akkor kattints az ikonjára, ezzel bekapcsolt állapotba kerül. Amint ez megtörtént a GA4 DebugView-ban látni fogod az adatokat.
A második megoldásnál a GA4 Tag konfigurációját kell kiegészíteni egy debug_mode paraméterrel:
A harmadik megoldás pedig egész egyszerű, kapcsoljuk be a GTM Preview módját, amint ez megtörtént a DebugView-ban elkezdjük látni a beállított eventeket.
A DebugView-ban lehetőségünk van minden event-re rákattintani, ekkora megjelennek az eventhez tartozó paraméterek. Ha a valamelyik adott paraméterre vagy kíváncsi, akkor kattints rá és egyből látni fogod, hogy mi érkezik be a GA4-be.
Ne lepődj meg, ha nem azonnal fogod látni az eventeket a DebugView oldalon, sokszor előfordul, hogy picit késve érkeznek meg, ha túl soknak ítéled meg a várakozást akkor egy oldal frissítés segíthet ezen a problémán.
Publikáld a GTM módosításokat
Miután meggyőződtél róla, hogy az adatok beérkeznek az új Google Analytics 4 Property-be, publikáld a GTM containert.
Mi következik ezután? Event mérések!
Miután sikeresen implementáltad a GA4 alap méréseket (page_view és enhanced measurement), a következő lépés, hogy a eldöntsd mik azok a műveletek az oldalon amiket szeretnél ezeken felül is mérni.
Hogy segítsünk ezek beállításában, készítettünk külön az Event mérésekről egy hasonló step-by-step guideot.
Note: Jó lenne azt mondani, hogy mindent magunktól írunk, de mi is tanulunk különböző forrásokból. A fenti cikk az Analyticsmania vonatkozó tartalmaiból merített ötletet.