Landing Oldal Optimalizálás: Tippek és Trükkök

Table of Contents

Egy jól megtervezett és összerakott Landing oldal a látogatóidat vásárlóvá, vagy  érdeklődővé konvertálja, miközben megfelelő felhasználói élményt nyújt nekik.

Az alábbiakban végig megyünk a Landing oldal optimalizálásra vonatkozó legjobb trükkökön és lehetőségeken, hogy minél több potenciális érdeklődőt és vásárlót tudj szerezni.

Mi is az a Landing Oldal Optimalizálás?

A Landing oldal optimalizálás egy-egy adott céloldal egyes elemeinek, vagy struktúrájának továbbfejlesztése a konverziók, és konverziós arány növelésének érdekében. Ahelyett, hogy a teljes oldalt megérzés, vagy másolás alapján terveznéd át, a Landing oldal optimalizálás nagyon erősen, és szinte kizárólag a meglévő, és majd a későbbi variánsok adataira épül. 

Éppen ezért, rendkívül hatékony eszköz, a legtöbb esetben a szemünk és ízlésünk megtévesztő lehet, ugyanis nagyon gyakran előfordulhat az, hogy 1-1 konverzióoptimalizált website elemet el lehetne készíteni ízlésesebb design elemekből, viszont ezek hatékonysága nem lenne megfelelő.

A Landing oldal optimalizálás során nagyon fontos a folyamatos elemzés, tökéletesítés és A/B tesztelés, ugyanis akkor fogjuk igazán látni, hogy merre kell tovább haladnunk ha már látogatók érkeznek a létrehozott Landing oldalunkra, és elkezdenek interaktálni vele.

Megközelítések: Felhasználó vs Konverzió Fókuszú Design

Nagyon lesarkítva két design megközelítést tudunk megkülönbözteti egy weboldal létrehozásánál:

Felhasználó fókuszú design (UCD – User Centered Design):

  • A site elsődleges célja, hogy a felhasználót segítse az általa kívánt eredmény elérésében
  • A hangsúly a felhasználói éléményen van
  • Fő elemek: Navigáció, menük, információs architektúra megjelenés

Konverzió fókuszú design (CCD – Conversion Centered Design):

  • A site elsődleges célja, hogy a látogatót a vállalkozás számára üzleti értékkel bíró akció elvégzése irányába terelje (KONVERZIÓ!).
  • A hangsúly a hatékonyságon van.
  • Fő elemek: kapcsolatfelvételi form, tartalom, figyelem fókuszálása és meggyőzésre alkalmas elemek

Főoldal vs Landing Oldal

Főoldal (Felhasználó fókuszú design):

  • A főoldal célja, hogy a forgalmat elterelje, és megossza a különböző aloldalak között.
  • Több téma – több üzenet – több cél

Landing Oldal (Konverzió fókuszú design).

  • A landing oldal célja, hogy a forgalmat az oldalon tartsa, és a látogatókat egyetlen, előre meghatározott konverziós cél felé terelje.
  • Egyetlen téma – egyetlen üzenet – egyetlen cél

Landing Oldal Optimalizálás Trükkök

Mielőtt neki kezdenél az alábbi lehetőségek vad használatának, mindenképp azonosítsd, hogy a Te oldaladon milyen potenciális problémák, hiányosságok lehetnek. Nem feltétlen szükséges minden megoldást alkalmazni, weboldalanként és ügyfelenként eltérő lehet hogy hol, milyen szinten szükséges vezetni a felhasználók figyelmét.

A hiányosságokat viszonylag könnyen lehet azonosítani, például egy hőtérképpel (Hotjar vagy CrazyEgg), ami megmutatja, hogy hova kattintanak gyakran a felhasználók, és milyen arányban görgetik az adott oldalt. Gyakori esetek lehetnek például, hogy a számodra kevésbé releváns elemeket kattintják, vagy teljesen ignorálják a CTA gombokat.

Tipp #1: Attention Ratio

Az oldalon található linkek és konverziós célok aránya ideális esetben 1:1, egy oldal = egy cél!

Attention Ratio: 35:1

 

Attention Ratio: 1:1

A fenti példánál az ügyfél célja, hogy bejelentkezéseket generáljon a fogászati kezeléseire. Az első példa a weboldalon “normál” úton elérhető szájsebészeti kezeléseket összegyűjtő aloldal, ennek az Attention Ratio értéke 35:1. 

A második pedig a konverzió optimalizált landing page, tisztán látszik, hogy minden olyan elemet eltávolítottunk ami elvonja a felhasználó figyelmét, így lecsökkentettük az attention ratio értékét 1:1-re.

Tipp #2: Conversion Coupling

Egy kattintás (látogatás) forrása, és a landing oldal között fennálló üzenetbeli, és megjelenésbeli kapcsolat.

Message Match:

A kattintás előtti (hirdetésben megjelenő), és kattintás utáni (landing oldalon megjelenő) üzenet egyezése.

Miért fontos ez?

  • Megerősíti a látogatót, hogy “jó helyre” érkezett az oldalon belül.
  • Csökkenti a zavart a látogató fejében.

Design Match:

A kattintás előtti (hirdetés), és kattintás utáni (landing) design egyezése

Miért fontos ez?

A vizuális információt 8 000x gyorsabban dolgozzuk fel, mint a szöveget (50 vs 400 000 ms)

Ezzel ismét megerősítjük a látogatót abban, hogy jó helyen jár, és nem egy orosz adathalász-oldalra hoztuk őt.

Tipp #3: Conversion Friction

Minden olyan elem (vagy annak hiánya) egy landing page-en, ami valamilyen (pszichológiai vagy technikai) módon meggátolja a látogatót a konverziós művelet végrehajtásában.

Rossz konverzió űrlap:

Az űrlapokon áll vagy bukik el a konverziók 70-80%-a

Milyen egy nagyon rossz űrlap:

  • Nagyon hosszú és rengeteg mezőt tartalmaz
  • Sok nyílt kérdés tesz fel (cognitive load)
  • Nem egyértelmű adatokat kér
  • Felesleges adatokat kér
  • Túl sok személyes adatot kér
  • Nem árulja el, miért kéri az adatokat
  • Nehéz kitölteni
  • Nehéz észrevenni

Jó konverziós űrlap:

Milyen egy jó űrlap:

  • A címsora egyértelműen leírja, mi a célja
  • Kevés mezője van
  • Nem kér felesleges dolgokat
  • A mezők elnevezése egyértelmű
  • Személyes adatoknál megmagyarázza, miért van rájuk szükség
  • Könnyű kitölteni
  • CTA!

Tipp #4: CTA gomb

Minden landing page-en, és a weboldal összes oldalán megvan a lehetőség arra, hogy a látogatót konvertáljuk, és minden konverziós lehetőséghez kell egy CTA, ami:

  •  Egyértelműen leírja, mit csinálj (E/1!)
  •  Azonosítható (Gombnak néz ki, gomb szaga van és gombként viselkedik)
  • Figyelemfelkeltő (Méret és Kontraszt)
  • Releváns
  • Egyedi

 

Tipp #5: White Space

Miért fontos?

A  zsúfolt, egymásra csúszó, „összegányolt” landing oldalak nem csak rondák és „olcsó” hatást keltenek, de a konverziós arányt is rontják.

A landing elemek távolságával, és a közöttük lévő térrésszel nagyon jól lehet irányítani a látogatók figyelmét – pont arra, amerre mi szeretnénk

Tipp #6: Social proof

A „tömeg” hatása – egy pszichológiai jelenség, melynek során számunkra ismeretlen szituációkban, vagy mikor kevés információnk van egy döntés meghozatalához, hajlamosak vagyunk mások viselkedését követni.

Social Proof alkalmazása:

  • Ha vannak ügyfeleid, írd le kik ők
  • Ha eladtál valamit, mondd el mennyit
  • Ha mások mondtak rólad valamit,  mutasd meg (lehetőleg egy képpel együtt)
  • Ha megjelentél valahol, másold be, vagy hivatkozz rá
  • Legyél őszinte (egy negatív kritika is növelheti a konverziós arányt)
  • Bizonyítsd be, hogy mások sem tévedtek!

Tipp #7: FOMO

Avagy Fear Of Missing Out

A társadalmi interakciókból, eseményekből, pozitív élményekből, „jó lehetőségekből” való kimaradás félelme, vagy  valamilyen szintű hiányérzet, amely bizonyos (főként szociális) szituációkban jelentkezik és az egyén döntését motiválja.

  • Bármilyen körülmény, ami valamilyen konkrét időponthoz köti az ajánlatot, vagy valamilyen módon képes sürgetni a felhasználót a döntésében, növelni tudja a konverziós arányt
  • Limitált, időhöz kötött akció
  • Elérhető termékek száma
  • Eladott termékek/rendelések/foglalások száma
  • „VIP” ajánlatok
  • Viszont a FOMO önmagában nem teremt keresletet!

Milyen eszközöket használhatunk Landing Oldal Optimalizáláshoz?

Hotjar & CrazyEgg

Két heatmap és visitor recording eszköz, ezek segítségével tudjuk azonosítani a problémákat, és a későbbiekben folyamatosan monitorozni a felhasználói viselkedés változását a landing oldalunkon.

Google Analytics

Az elkészült landing oldalunk elemzésében természetesen kihagyhatatlan a Google Analytics. Össze tudjuk hasonlítani az eredeti oldal site metrikáit az optimalizálttal, illetve a célteljesüléseket, valamint konverziós arányokat is tudjuk vizsgálni az oldalak között.

Google Optimize

A/B vagy multivariáns tesztek futtatására, és perszonalizációs feladatokra alkalmas eszköz. A Google Optimize segítségével egyszerűen és gyorsan tudunk variánsokat létrehozni, valamint akár a PPC remarketing kampányoknak megfelelő perszonalizált landing oldalakat készíteni.

Most már tudod, hogy:

  • MINDIG HASZNÁLJ KÜLÖN LANDING OLDALAKAT, ha lehet és próbáld a forgalmat nem generikus, vagy gyűjtőoldalakra terelni (a főoldalt pedig felejtsd el)
  • Egy landing = egy konverziós cél
  • Figyelj a message és a design match-re
  • A Headline-ból  legyen egyértelmű, miről szól az oldal
  • Ne „rúgd rá az ajtót” a látogatóra – előbb mutasd be az ajánlatot és vezesd el a konverzióig
  • Tervezd meg gondosan az űrlapokat és soha ne kérj felesleges információkat
  • Figyelj a távolságokra és hagyj elég helyet az egyes elemek között
  • HASZNÁLJ CTA-t, ami egyértelmű, figyelemfelkeltő és releváns
  •  Használd a Social Proof-ot és a Fomo-t