Table of Contents
Egy jól megtervezett és összerakott Landing oldal a látogatóidat vásárlóvá, vagy érdeklődővé konvertálja, miközben megfelelő felhasználói élményt nyújt nekik.
Az alábbiakban végig megyünk a Landing oldal optimalizálásra vonatkozó legjobb trükkökön és lehetőségeken, hogy minél több potenciális érdeklődőt és vásárlót tudj szerezni.
Mi is az a Landing Oldal Optimalizálás?
A Landing oldal optimalizálás egy-egy adott céloldal egyes elemeinek, vagy struktúrájának továbbfejlesztése a konverziók, és konverziós arány növelésének érdekében. Ahelyett, hogy a teljes oldalt megérzés, vagy másolás alapján terveznéd át, a Landing oldal optimalizálás nagyon erősen, és szinte kizárólag a meglévő, és majd a későbbi variánsok adataira épül.
Éppen ezért, rendkívül hatékony eszköz, a legtöbb esetben a szemünk és ízlésünk megtévesztő lehet, ugyanis nagyon gyakran előfordulhat az, hogy 1-1 konverzióoptimalizált website elemet el lehetne készíteni ízlésesebb design elemekből, viszont ezek hatékonysága nem lenne megfelelő.
A Landing oldal optimalizálás során nagyon fontos a folyamatos elemzés, tökéletesítés és A/B tesztelés, ugyanis akkor fogjuk igazán látni, hogy merre kell tovább haladnunk ha már látogatók érkeznek a létrehozott Landing oldalunkra, és elkezdenek interaktálni vele.
Megközelítések: Felhasználó vs Konverzió Fókuszú Design
Nagyon lesarkítva két design megközelítést tudunk megkülönbözteti egy weboldal létrehozásánál:
Felhasználó fókuszú design (UCD – User Centered Design):
- A site elsődleges célja, hogy a felhasználót segítse az általa kívánt eredmény elérésében
- A hangsúly a felhasználói éléményen van
- Fő elemek: Navigáció, menük, információs architektúra megjelenés
Konverzió fókuszú design (CCD – Conversion Centered Design):
- A site elsődleges célja, hogy a látogatót a vállalkozás számára üzleti értékkel bíró akció elvégzése irányába terelje (KONVERZIÓ!).
- A hangsúly a hatékonyságon van.
- Fő elemek: kapcsolatfelvételi form, tartalom, figyelem fókuszálása és meggyőzésre alkalmas elemek
Főoldal vs Landing Oldal
Főoldal (Felhasználó fókuszú design):
- A főoldal célja, hogy a forgalmat elterelje, és megossza a különböző aloldalak között.
- Több téma – több üzenet – több cél
Landing Oldal (Konverzió fókuszú design).
- A landing oldal célja, hogy a forgalmat az oldalon tartsa, és a látogatókat egyetlen, előre meghatározott konverziós cél felé terelje.
- Egyetlen téma – egyetlen üzenet – egyetlen cél
Landing Oldal Optimalizálás Trükkök
Mielőtt neki kezdenél az alábbi lehetőségek vad használatának, mindenképp azonosítsd, hogy a Te oldaladon milyen potenciális problémák, hiányosságok lehetnek. Nem feltétlen szükséges minden megoldást alkalmazni, weboldalanként és ügyfelenként eltérő lehet hogy hol, milyen szinten szükséges vezetni a felhasználók figyelmét.
A hiányosságokat viszonylag könnyen lehet azonosítani, például egy hőtérképpel (Hotjar vagy CrazyEgg), ami megmutatja, hogy hova kattintanak gyakran a felhasználók, és milyen arányban görgetik az adott oldalt. Gyakori esetek lehetnek például, hogy a számodra kevésbé releváns elemeket kattintják, vagy teljesen ignorálják a CTA gombokat.
Tipp #1: Attention Ratio
Az oldalon található linkek és konverziós célok aránya ideális esetben 1:1, egy oldal = egy cél!
Attention Ratio: 35:1
Attention Ratio: 1:1
A fenti példánál az ügyfél célja, hogy bejelentkezéseket generáljon a fogászati kezeléseire. Az első példa a weboldalon “normál” úton elérhető szájsebészeti kezeléseket összegyűjtő aloldal, ennek az Attention Ratio értéke 35:1.
A második pedig a konverzió optimalizált landing page, tisztán látszik, hogy minden olyan elemet eltávolítottunk ami elvonja a felhasználó figyelmét, így lecsökkentettük az attention ratio értékét 1:1-re.
Tipp #2: Conversion Coupling
Egy kattintás (látogatás) forrása, és a landing oldal között fennálló üzenetbeli, és megjelenésbeli kapcsolat.
Message Match:
A kattintás előtti (hirdetésben megjelenő), és kattintás utáni (landing oldalon megjelenő) üzenet egyezése.
Miért fontos ez?
- Megerősíti a látogatót, hogy “jó helyre” érkezett az oldalon belül.
- Csökkenti a zavart a látogató fejében.
Design Match:
A kattintás előtti (hirdetés), és kattintás utáni (landing) design egyezése
Miért fontos ez?
A vizuális információt 8 000x gyorsabban dolgozzuk fel, mint a szöveget (50 vs 400 000 ms)
Ezzel ismét megerősítjük a látogatót abban, hogy jó helyen jár, és nem egy orosz adathalász-oldalra hoztuk őt.
Tipp #3: Conversion Friction
Minden olyan elem (vagy annak hiánya) egy landing page-en, ami valamilyen (pszichológiai vagy technikai) módon meggátolja a látogatót a konverziós művelet végrehajtásában.
Rossz konverzió űrlap:
Az űrlapokon áll vagy bukik el a konverziók 70-80%-a
Milyen egy nagyon rossz űrlap:
- Nagyon hosszú és rengeteg mezőt tartalmaz
- Sok nyílt kérdés tesz fel (cognitive load)
- Nem egyértelmű adatokat kér
- Felesleges adatokat kér
- Túl sok személyes adatot kér
- Nem árulja el, miért kéri az adatokat
- Nehéz kitölteni
- Nehéz észrevenni
Jó konverziós űrlap:
Milyen egy jó űrlap:
- A címsora egyértelműen leírja, mi a célja
- Kevés mezője van
- Nem kér felesleges dolgokat
- A mezők elnevezése egyértelmű
- Személyes adatoknál megmagyarázza, miért van rájuk szükség
- Könnyű kitölteni
- CTA!
Tipp #4: CTA gomb
Minden landing page-en, és a weboldal összes oldalán megvan a lehetőség arra, hogy a látogatót konvertáljuk, és minden konverziós lehetőséghez kell egy CTA, ami:
- Egyértelműen leírja, mit csinálj (E/1!)
- Azonosítható (Gombnak néz ki, gomb szaga van és gombként viselkedik)
- Figyelemfelkeltő (Méret és Kontraszt)
- Releváns
- Egyedi
Tipp #5: White Space
Miért fontos?
A zsúfolt, egymásra csúszó, „összegányolt” landing oldalak nem csak rondák és „olcsó” hatást keltenek, de a konverziós arányt is rontják.
A landing elemek távolságával, és a közöttük lévő térrésszel nagyon jól lehet irányítani a látogatók figyelmét – pont arra, amerre mi szeretnénk
Tipp #6: Social proof
A „tömeg” hatása – egy pszichológiai jelenség, melynek során számunkra ismeretlen szituációkban, vagy mikor kevés információnk van egy döntés meghozatalához, hajlamosak vagyunk mások viselkedését követni.
Social Proof alkalmazása:
- Ha vannak ügyfeleid, írd le kik ők
- Ha eladtál valamit, mondd el mennyit
- Ha mások mondtak rólad valamit, mutasd meg (lehetőleg egy képpel együtt)
- Ha megjelentél valahol, másold be, vagy hivatkozz rá
- Legyél őszinte (egy negatív kritika is növelheti a konverziós arányt)
- Bizonyítsd be, hogy mások sem tévedtek!
Tipp #7: FOMO
Avagy Fear Of Missing Out
A társadalmi interakciókból, eseményekből, pozitív élményekből, „jó lehetőségekből” való kimaradás félelme, vagy valamilyen szintű hiányérzet, amely bizonyos (főként szociális) szituációkban jelentkezik és az egyén döntését motiválja.
- Bármilyen körülmény, ami valamilyen konkrét időponthoz köti az ajánlatot, vagy valamilyen módon képes sürgetni a felhasználót a döntésében, növelni tudja a konverziós arányt
- Limitált, időhöz kötött akció
- Elérhető termékek száma
- Eladott termékek/rendelések/foglalások száma
- „VIP” ajánlatok
- Viszont a FOMO önmagában nem teremt keresletet!
Milyen eszközöket használhatunk Landing Oldal Optimalizáláshoz?
Hotjar & CrazyEgg
Két heatmap és visitor recording eszköz, ezek segítségével tudjuk azonosítani a problémákat, és a későbbiekben folyamatosan monitorozni a felhasználói viselkedés változását a landing oldalunkon.
Google Analytics
Az elkészült landing oldalunk elemzésében természetesen kihagyhatatlan a Google Analytics. Össze tudjuk hasonlítani az eredeti oldal site metrikáit az optimalizálttal, illetve a célteljesüléseket, valamint konverziós arányokat is tudjuk vizsgálni az oldalak között.
Google Optimize
A/B vagy multivariáns tesztek futtatására, és perszonalizációs feladatokra alkalmas eszköz. A Google Optimize segítségével egyszerűen és gyorsan tudunk variánsokat létrehozni, valamint akár a PPC remarketing kampányoknak megfelelő perszonalizált landing oldalakat készíteni.
Most már tudod, hogy:
- MINDIG HASZNÁLJ KÜLÖN LANDING OLDALAKAT, ha lehet és próbáld a forgalmat nem generikus, vagy gyűjtőoldalakra terelni (a főoldalt pedig felejtsd el)
- Egy landing = egy konverziós cél
- Figyelj a message és a design match-re
- A Headline-ból legyen egyértelmű, miről szól az oldal
- Ne „rúgd rá az ajtót” a látogatóra – előbb mutasd be az ajánlatot és vezesd el a konverzióig
- Tervezd meg gondosan az űrlapokat és soha ne kérj felesleges információkat
- Figyelj a távolságokra és hagyj elég helyet az egyes elemek között
- HASZNÁLJ CTA-t, ami egyértelmű, figyelemfelkeltő és releváns
- Használd a Social Proof-ot és a Fomo-t