Bevétel helyett profit alapú PPC optimalizáció

Table of Contents

Miért kéne mindenkinek profitot mérnie a bevétel helyett?

A legtöbb magyar hirdető bevételi adatokat (Revenue) mér a Google Ads fiókjában, és megtérülésre (ROAS) optimalizáltatja a kampányait. A gond csak az, hogy az előbbi kettő közül egyik sincs szoros összefüggésben a profittal és a profitabilitással!

A bevétel és ROAS optimalizáció hatására az algoritmus azokat a termékeket fogja előtérbe helyezni, amelyeknek a legnagyobb az esélye a konverzióra, ugyanakkor az egyes termékek árrés tartalmát egyáltalán nem fogja figyelembe venni. Ez a gyakorlatban igen nagy összegű, akár 20-25%-os lehetséges profit kiesést is okozhat.

Így fordulhat elő az, hogy ugyan a számok nagyon szépek, tele van a fiók konverzióval, és a ROAS/bevétel is magas, viszont ez nem jelenti azt automatikusan, hogy a profitabilitás is ideális szinten van (hiszen bevételre és megtérülésre optimalizálnak a kampányok, nem profitra…)

Ha egészen idáig abban a hitben voltál, hogy ha belősz egy 10X-es megtérülés célt, ezt tudja is a fiókod/ügynökséged, és innen nincs tovább, kaput, vége, ennyi…

Akkor szerencsére nagyot tévedtél, ugyanis a PPC hirdetések legjobb, és leghasznosabb része még csak innentől kezdődik…

Profit mérés implementálása a Google Ads fiókba, és a klasszikus ROAS (Return on Ad Spend) optimalizációról a POAS (Profit on Ad Spend) optimalizációra való áttérés.

Ez az alábbi előnyökkel jár:

  • Bruttó profit adatok érkeznek a Google Ads fiókba “egyszerű” bevétel/forgalom helyett
  • Azokra a kampányokra és termékekre tudsz nagyobb erőforrást, figyelmet és optimalizációt fordítani, amelyek magas árrés tartományú termékeket hirdetnek
  • Tudni fogod, hogy mekkora profitot termelnek a hirdetéseid
  • Az algoritmusok profit maximalizálásra fognak optimalizálni, bevétel maximalizálás helyett

Hogyan tudunk profitot mérni a Google Ads fiókban?

Elég sok technológiai megoldás létezik arra, hogy a profit értékét visszacsatoljuk a Google Ads fiókba. 

Megoldható a feladat GTM és dataLayer használatával bármilyen webáruház esetében, illetve használhatunk hozzá külső (3rd-party) szoftvert, mint például a ProfitMetrics.io

Ha manuálisan szeretnéd importálni a profit adatokat, akkor először tisztában kell lenned azzal, hogy hogyan tudod a rendelésenkénti profit összegét meghatározni. A képlet a következő: Profit = Forgalom – (bekerülési költség + változó költségek)

profit-mérés-google-ads-példa

Manuálisan karbantartani a profit adatokat már egy pár tucat terméket frogalmazó webshop esetében is nagyon idő-és erőforrás igényes feladat, ezért Mi minden esetben automatizált megoldást használunk a ProfitMetrics.io szoftveren keresztül. 

Ez a piacon jelenleg a legjobb rendszer, amit erre a célra használni lehet, rengeteg alap integrációval és könnyen értelmezhető, vizuális dashboardokkal és felülettel.

A rendszer implementációja egyáltalán nem bonyolult (főleg a dobozos webshopok esetében), nagyjából 20-30 perc alatt működésre lehet bírni.

Miután a ProfitMetrics.io segítségével előkészítettük a profit adatainkat, ezeket el is lehet kezdeni tovább küldeni a Google Ads felé. Ha ezzel is megvagyunk, akkor az alábbi fancy, és nagyon hasznos riport elemzésének eshetünk neki:

profit-mérés-google-ads-példa-2

Ezzel azonnal lehetőségünk van arra, hogy lássuk mely kampányainkon realizálódik a legnagyobb profit, és melyek azok, amelyeknek ugyan magas a ROAS szintje, de a profit értéke már kevésbé kecsegtető.

ProfitMetrics.io alternatíva:

A ProfitMetrics.io egy haladó eszköz, ami ráadásul tranzakciónkénti költséget számol fel az adatok továbbításáért. Ha nem akarsz egyből egy ekkora beruházást, vagy nem bízol abban, hogy megéri ez a befektetés, akkor létezik egy alternatív, költség mentes megoldása a riportok előteremtésének:

Ez pedig nem más, mint a „cost_of_goods_sold” (COGS) mező feltöltése a Shopping Feedbe. Itt mindössze annyit kell tenned, hogy megadod a webshopban a bekerülési költségét a termékeidnek, és azonnal elérhetővé fognak válni a fenti képen látható riportok.

Alább a legnépszerűbb magyar webshopokra megtalálod az útmutatót a COGS beállításához:

  • UNAS: Egyedi paramétert kell létrehoznod, aminek a cost_of_goods_sold nevet adod és engedélyezed a Google Feed exportot. Az új paraméterbe vagy manuálisan, vagy az ERP-ből importálod a termékek bekerülési költségét.
  • Woocommerce: Egyedi attribútumot kell létrehoznod, majd manuálisan vagy az ERP-ből importálni a termékek bekerülési költségét. Ha ezzel megvagy, akkor a ProductFeedPro pluginban már csak meg kell feleltetni a Woo attribútumot a „cost_of_goods_sold” feed mezővel.
  • Shoprenter: A termék adatlapján töltsd ki a „Költség” értéket, és automatikusan be fogja tenni a Feedbe a rendszer a COGS paramétert.

Az előnye a COGS használatának, hogy ingyenes és viszonylag könnyen implementálható, a hátránya, hogy csak riporting oszlopokat tudsz vele megnyitni a fiókban. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy nem tudod konverzióként használni a profit értéket, ugyanakkor azt már a COGS használatával is látni fogod, hogy mely kampányod mekkora profitot termel neked.

Hogyan tudjuk használni a profit adatokat a Google Ads fiókban? (és mikre érdemes figyelni, hogy ne essen vissza a teljesítmény)

Az újonnan elérhető metrikáknak 2 nagyon hasznos funkciója van az eredményesség és optimalizáció tekintetében:

1: Elemzés és reporting: Látni fogod, hogy mely kampányok (nem) profitabilisek a valóságban

Az egyik legalapvetőbb és leggyorsabb felhasználási módja az új adatoknak az, hogy megnézed, hogy mely kampányaid termelnek profitot, és melyek nem. Az így kieső adatok alapján egyből eltudsz kezdeni lépéseket tervezni arra vonatkozóan, hogy hogyan változtasd meg például a költés struktúráját a fióknak, vagy mely kampányok/termékek igényelnek nagyobb odafigyelést és optimalizációt a részedről.

2: Optimalizáció: Megtanítod az algoritmust arra, hogy profitra optimalizáljon bevétel helyett!

Ez a lépés amennyire jól hangzik, annyira veszélyes is! Nem szabad azonnal konverziós eseményt váltani a fiókban és a “semmiből” rászabadítani az algoritmusra a profit adatokat, ugyanis könnyedén visszalőhet a dolog.

Első körben hozz létre egy másodlagos konverziós eseményt a klasszikus bevétel konverzió mellé, amiben szépen lassan eltud kezdeni gyűlni a profit adat is.

Pár nap/hét után (adat mennyiségtől függően), térj rá az 1-es pontra és ellenőrizd, hogy kampányonként mekkora a profit volumene. Ha nem találsz nagyon alacsony mennyiségeket, akkor elkezdheted megcserélni a két konverziós eseményt fiók szinten, illetve igazítani a ROAS targeteket az új konverziós értékeknek megfelelően (ha mindent jól csinálsz, csökkented kell őket).

Fontos, hogy a változtatások után napi szinten figyeld a történéseket a fiókban, ugyanis hirtelen fog megváltozni a már betanult algoritmus számára a beérkező konverziós érték, és ennek hatására a cél-ROAS is. 

Ezekre figyelj, amikor a bevétel alapú konverziós célról a profitra váltasz

  • Másodlagos konverziós eseményként gyűjts adatot az új profit konverzióhoz (ideális esetben 30 nap & >100 konverzió)
  • 30 nap eltelte után állítsd át a profit konverziós eseményt elsődleges fiók célnak
  • Használj portfólió ajánlattételi stratégiákat, maximum CPC korlátozással, hogy féken tudd tartani a költségeket
  • Figyelj a CPC költségek hirtelen növekedésére, és a túlköltés elkerülésére
  • Hagyj időt az új struktúrának, hogy betanuljon és felvegye a fonalat. A “régi” kampányaid (jó esetben) hónapok adatait tartalmazták, nem lenne fair 2-3 nap alatt az újat elkaszálni…

Nagyon fontos, hogy ne ugorj fejest azonnal a profit alapú optimalizációba, ugyanis nagyon sok a buktatója! 

Az ideális forgatókönyv alapján legalább 30 napig másodlagos eseményként kell adatot gyűjtened, és elemezned. Majd a konverziós események cseréje után újabb 30 nap teszt időszak következik, ami előfordulhat, hogy teljesítmény fluktuációhoz vezet.

TL:DR

Engedd el a hagyományos bevétel/forgalom alapú Google Ads fiókokat és optimalizálj a valódi profitodra! 

  • Kösd be a profit értékének mérését a Google Ads fiókba
  • Állítsd le a nem profitabilis kampányaidat/termékeidet, és fókuszálj azokra amelyek valós üzleti értéket teremtenek
  • Mérd pontosan, hogy mekkora profit volument termelnek a Google Ads hirdetések
  • Tanítsd meg az algoritmust arra, hogy bevétel helyett profitra optimalizáljon Neked!

A leggyorsabb és legegyszerűbb módja a profit adatok bevezetésének a ProfitMerics.io használata (vagy egyedi fejlesztési webshop esetében dataLayer mező létrehozása).

Related Post