Ügynökségi Árazási Modellek

Table of Contents

PPC ügynökségként az egyik első kérdése a potenciális ügyfeleinknek, hogy mi milyen modell alapján árazunk, illetve úgy általánosságban milyen modellek léteznek. Mivel ügynökségenként nagyon eltérő árazási modellekkel lehet találkozni, ezért tök logikus és érthető, hogy ezt gyorsan szeretné tisztázni az ügyfél, főleg ha esetleg volt már negatív tapasztalata valamelyik modellel. 

Ugyanakkor elég nehéz rá válaszolni, ugyanis rengeteg faktort veszünk mi is, illetve más ügynökségek is figyelembe, amikor meghatározzuk az adott ügyfélre vonatkozó árazási modellünket.

Az alábbi bejegyzésben végig megyünk az összes ismertebb PPC ügynökségi árazási modellen, bízva abban, hogy ez majd segít neked eligazodni és kiszűrni a számodra optimális lehetőséget.

Milyen PPC Ügynökségi árazási modellek léteznek?

Erre az egyszerű válasz, hogy mindenféle, tényleg ember és ügynökség válogatja, hogy hol milyen árazási modellt alkalmaznak, ugyanakkor a leggyakrabban használtakat könnyen be lehet azonosítani:

  1. Óradíj
  2. Sikerdíj
  3. Fix havidíj
  4. Költés %-on alapuló díj

Nézzük ezeket a modelleket végig részletesen, előnyöket és hátrányokat társítva hozzájuk.

Óradíjas modell

Elég egyszerű és következetes modell, jól leválasztja egymásról a Google Ads fiók létrehozásával és menedzselésével járó munkát. Ugyanakkor egy jól skálázható és struktúrált Google Ads fiók kialakítása időigényes feladat, szóval a komplexitástól nagyban függ az ár amit fizetned kell, és ha nem figyelsz gondosan könnyen megszaladhatnak a PPC-s óraszámok.

Előnyök

Egyszerű, következetes:

  • Az óradíjas modellel könnyű tervezni és követni a kiadásokat
  • A legtöbb esetben kapsz egy maximális órakeretet amit feltudsz használni, de ha ennél kevesebb lesz a tényleges munka akkor csak annyit fog feléd számlázni az ügynökség.

Figyelemmel tudod kísérni a munkát:

  • Az óradíjas modell gyakorlatilag kényszeríti az ügynökséget, hogy foglalkozzon a fiókokkal és optimalizálja a kampányokat
  • Könnyen visszakövethető a változástörténetből, hogy ezt ténylegesen meg is teszi-e az ügynökség.

Hátrányok:

Nagyon magas setup díj:

  • A legtöbb esetben a fiók átvételek egy audit folyamattal kezdődnek, majd egy újrastruktúrálással folytatódnak. Ez a két folyamat a leginkább időigényes munka PPC részről, szóval még mielőtt bármilyen eredmény érkezett volna, valószínüleg a legmagasabb ügynökségi díjat kell fizetned a sok belepakolt óra miatt.

A több munkaóra nem feltétlen jelent jobb eredményeket

  • A sok meló nem egyenlő a minőségi melóval. Ha sok időt tölt a PPC ügynökséged apróságokkal akkor jelentős teljesítménybeli javulás nélkül fogsz magas díjat fizetni nekik.

Lassulhatnak a folyamatok és a fejlődés:

  • Amikor óradíjas modellben fizeted az ügynökséged könnyen előfordulhat, hogy egy alapból 2 órás melóból 3 óra lesz. 
  • A tanulásba és fejlesztésekbe fordított órákat nem nagyon szeretik az ügyfelek kifizetni, ezért könnyen megakadhat a fiókod skálázása és növekedése.

Az óradíjas modell csábító lehet a tervezhetősége és “valóságossága” miatt, eladni is ezt a legkönnyebb az összes közül.

Ha rövid-közép távon tervezel az ügynökségeddel, vagy csak tanácsadást szeretnél igénybe venni akkor ez egy tök jó árazási modell számodra. Ugyanakkor ha hosszú távon szeretnél növekedést elérni és fejlődni, akkor a “megspórolt” munkaórák teljesen fordítva sülnek el és akadályozzák ezt a célodat.

Sikerdíj:

Kétféle sikerdíjas modell alkalmazása a leggyakoribb, az egyik havi teljesítményen alapul (pl.: hány lead érkezett), a másik pedig előre meghatározott hosszabb távú mérföldkövek teljesítésén (X számú lead, bevétel elérése).

Előnyök:

Jutalmazó:

  • Ennél a modellnél minden a teljesítményről szól. Ha az ügyfél több pénzt csinál, akkor a PPC ügynökség is több pénzt csinál.

Logikus:

  • Az lehet az egyik leginkább logikusnak tűnő modell, ugyanis akkor fizetsz ha eléred a céljaidat.

Hátrányok:

Rosszul felállított KPI számok: 

  • Ha például a beérkező megkeresések száma alapján fizeted az ügynökséged, az ahhoz vezethet, hogy jobb minőségű leadeket fognak szállítani ugyanakkor a leadek száma csökkeni fog.
  • Túl magas elvárások elé állítod az ügynökséget, ami elégedetlenséghez vezethet.
  • Rosszul határozod meg a mérőszámokat, és lead generálásnál például bevétel után fizetnél sikerdíjat. Ez abból a szempontból nem jó, hogy az ügynökség csak a beérkező megkereséseket tudja biztosítani, a lezárt üzletekre már alig van hatása:

A sikeres PPC nem mindig fekete és fehér

  • Nagyon sok oka lehet annak, ha egy PPC kampány sikertelen, és ezeknek az okoknak a többsége nem ügynökségi hatáskör alá tartozik, értsd: Nem tud vele mit kezdeni az ügynökséged.
  • Ha az áraid vagy a szolgáltatásod színvonala elmarad a versenytársaktól, akkor a PPC kampányaid sikeressége is korlátozott lesz.
  • Ha a felhasználók jól kattintják a hirdetéseket, sok időt töltenek az oldalon de mégse vásárolnak vagy lesz belőlük MQL (Marketing Qualified Lead) akkor az nem a PPC ügynökség hibája. Ők eljuttatják hozzád a megfelelő látogatókat, de ha a weboldalad például nincs konverzió optimalizálva, akkor belőlük nem lesz vásárló a folyamat végén.

Mérések és szezonalitás:

  • Előfordulnak olyan piacok ahol vannak nagyon erős csúcs hónapok, ugyanakkor a kampányokba fektetett munka folyamatos szokott lenni.
  • A csatornákhoz való pontos attributálás nagyon nehézkes a mai világban, ugyanis ma már a több touch pointból álló vásárlási útvonalak vannak többségben.

Elsőre ez tűnhet a leginkább logikus és csábító modellenk, ugyanakkor tartsd szem előtt azt is, hogy a PPC kampányok kezelése ennél egy jóval komplexebb folyamat. Amikor jönnek a számok mind a két fél elégedett, viszont ha akadozik a teljesítmény akkor nagyon gyorsan egymásra mutogatásba tud változni ügyfél és PPC ügynökség között az eddigi remek kapcsolat.

Fix havidíj

Ennél a lehetőségnél egy előre egyeztetett díja van az ügynökségnek, óraszámtól és teljesítménytől függetlenül. A fix díjas a modellnél is gyakran előfordul, hogy a setup részre magasabb árat ad az ügynökség mint a havi menedzsment díjra.

Előnyök

Egyszerű:

  • Könnyen kalkulálható és egyszerűen követhető a díjazás

Hatékonyság és kreativitás:

  • Ez a modell támogatja a kutatás és fejlesztés részt az ügynökség részéről
  • Amíg az eredmények stabilak és az elvárt szint felett vannak, az ügynökség jut lehetősége arra, hogy kutatásokat végezzen, teszteljen és optimalizáljon (nem korlátozzák óraszámok)

Hátrányok

A célok változása

  • A fix havidíjat az éppen a szerződéskötésnél létező körülményeknek megfelelően számolja ki az ügynökség, ha változik az ügyfél célja (például masszív növekedés költésben) akkor azt nem követi le a legtöbb esetben, ami előnytelen az ügynökségnek.

Nem lehet “kicsiben” kezdeni

  • Az ügyfél nem tudja “tesztelni” az ügynökséget, ugyanis az első hónaptól kezdve ugyanazt a díjat kell fizetnie.
  • Kis ügyfeleknél nem biztos, hogy életképes ez a modell, ugyanis simán lehet, hogy az ügynökség díja magasabb mint az elköltendő büdzsé.

Költés %

Ahogy növeled a hirdetési költségeidet úgy fog növekedni az ügynökség díja is. Ha ez előre lefektetett % (például 10%), akkor egy könnyen követhető, és tervezhető díjazási modell ez is.

Előnyök

Skálázhatóság:

  • Nincs szükség az egyezség újratárgyalására, ha változik a büdzsé akkor azzal együtt változik az ügynökség díja is.

Tesztelhetőség:

  • Ha most kezdesz a PPC felé kacsingatni, akkor alacsony költés mellett alacsonyan tudod tartani az ügynökségi díjat is.


Hátrányok

Hatékonyság és figyelem

  • A teljesülésekre extrémen kell figyelned, ugyanis az ügynökségnek ebben az esetben elég, ha elkölti a pénzed. Ez egyébként egy könnyen kikerülhető hátrány, ha valóban szorosan odafigyelsz az elköltött összeg hatékonyságára.
  • A büdzsé égetését így nem érdeke megfogni az ügynökségnek, viszont ha odafigyelsz akkor ez is könnyen kontroll alatt tartható

Ügyfél oldali leállások

  • Ha az ügynökség hatáskörén kívül eső hibából szüneteltetni kell a kampányokat (például weboldal leállás, tranzakciós hiba stb…) és ezzel a költést, akkor könnyen konfliktusos helyzet tud kialakulni az adott időszakra vonatkozó díjazásról.

Hogyan áraz a DemandGen.?

Mi a fenti modellek kombinációját használjuk a legtöbb esetben. Ennek van egy fix havidíjas része, ami a szerződéskor elfogadott hirdetési büdzsé kezelésére vonatkozik. Mivel az elsődleges célunk ügyfeleink növekedésének és a skálázásnak a biztosítása, ezért a fix díjas büdzsé feletti költésre %-os elszámolást szoktunk alkalmazni, így nem szükséges mindig újratárgyalni a szerződést.

Hogy néz ki ez a gyakorlatban? Tegyük fel, hogy az ügyfelünk 1 millió forintot költ amikor szerződünk vele, erre adunk neki egy fix havidíjas ajánlatot, valahol 100 és 200 ezer forint között a projekt komplexitásától függően. Ha idővel a skálázási technikánk működik, és az elért eredmények hatására növelni szeretne az ügyfél a hirdetési költségen, akkor az eredeti, 1 millió forint feletti költség 10%-ával egészül ki a fix havidíj.

Példa:

PPC hirdetési költség: 1 000 000 Ft -> Ügynökségi díj: 100 000 Ft

PPC hirdetési költség: 1 500 000 Ft -> Ügynökségi díj: 100 000 Ft + (500 000 * 0,1)

Szinte az összes fenti modellel próbálkoztunk már, viszont eddigi tapasztalataink alapján ez tűnik a leginkább megtérülő megoldásnak. Ennek az elsődleges oka, hogy kölcsönösen jól jár mind a két fél, mivel a legtöbb esetben csak akkor tudunk nagyobb költség növelést elérni, ha az eredmények ezt indokolják.

Related Post

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük