Table of Contents
A Google Shopping termék feed optimalizálás egy olyan terület, amit nagyon sok hirdető sajnos figyelmen kívül hagy, pedig ez az egyik olyan terület ahol hatalmas javulást lehet elérni a Google Shopping kampányok teljesítményében. Sokan a Shopping kampányok alapvető optimalizálását is küzdésnek élik meg, ebből adódóan el sem jutnak odáig, hogy a feedben szereplő értékekhez és annak kialakításához hozzá tudjanak kezdeni.
A másik nehezítés a termék feed optimalizálásban, hogy ezt a legtöbb esetben nem tudjuk magunk meglépni, csak irányelveket és kéréseket tudunk megfogalmazni az ügyfél felé. A megvalósítás sokszor rajtuk, vagy a fejlesztő csapatukon múlik és sok egyéb problémába ütközhetünk menet közben, ami miatt úgy dönthet az ügyfél, hogy nem priorizálja ezeket a kéréseket.
A valóságban azonban, hogy a Google Shopping feed optimalizálás legalább annyira fontos, mint a kampányok optimalizálása. Sőt, ha a feedünk fejlett és rendben van, az nagy hatással van az elérhető kampányoptimalizálási lehetőségekre is.
Ebben a bejegyzésben mélyebbre ásunk a lehetséges Google Shopping feed optimalizálási technikákban és lehetőségekben.
Miért van egyáltalán szükség a Google Shopping termék feed optimalizálására?
Alapvetően két nagyon fontos faktor van amivel tudunk javítani. Egyrészt a saját munkaóráinkon, másrészt a Google Shopping kampányaink hatékonyságán: Relevancia növelés és az alapvető szegmentálási lehetőségeink bővülése.
A Search kampányokkal összehasonlítva már egy fokkal jobban érthetővé válik, hogy miért is ilyen fontos a feedünk állapota és fejlesztése, ugyanis a Shopping kampányok esetében ez adja a termék megjelenítések alapját és ez határozza meg, hogy milyen mélységben tudjuk bontani és optimalizálni a kampányokat.
Például ha hiányosak a feedünk product_type attribútumai, akkor nem fogunk tudni részletes struktúrát építeni, ami élből nehezíti a Shopping kampányok optimalizálást. Ha helytelenül vannak összerakva a termék címsorok, akkor a termékek a kevésbé releváns keresésekre is meg fognak jelenni, vagy éppen potenciális keresésről fognak lemaradni.
Ezek alapján nem alaptalan kijelenteni, hogy a Google Shopping feed maga a kampány struktúra, ez adja mindennek az alapját és határozza meg a lehetőségeinket.
Szükség van-e többre mint a kötelező attribútumok?
Természetesen! Minél bővebb a feedünk – attribútumokat és oszlopokat tekintve, annál több lehetőség fog rendelkezésünkre állni a kampányaink kialakításánál és optimalizálásánál.
Ebből adódóan az a legjobb, ha minden lehetséges attribútummal feltöltjük a feedünket még akkor is, ha egyből nem fogjuk használni az összeset. Azzal, hogy ezek rendelkezésre állnak, bármikor a hosszútávú munkát tudjuk könnyíteni és nagyban növeljük a lehetőségeket az optimalizálásban és teljesítmény értékelésben.
Azonnal lesz hatása a Google Shopping Feed optimalizálásnak?
Erre a legjobb válasz az, hogy “attól függ”!
Az olyan területek optimalizálása, mint a termék címsor azonnali hatást képes kifejteni, ugyanis élesítés után egyből növekedni fog a relevancia és javul a keresési kifejezések minősége és/vagy lefedettsége.
Vannak azonban olyan attribútumok, amik hosszú távon lesznek hasznunkra, vagy fejtik ki a hatásukat. Ilyen lehet például a termékek mérete, színe.
Product_type: Mik is ezek pontosan?
A product_type oszlop gyakorlatilag a termékek kategorizálását jelenti, ez a legtöbb esetben a webshopban kialakított fa struktúrát szokta követni, de természetesen bármilyen kategorizálást lehet implementálni.
Az egyik legfontosabb tudnivaló a product_typeok esetében, hogy mindenképp igyekezzünk elkerülni a termékek duplikációját köztük. Ezzel tudjuk biztosítani, hogy minden termékünk abban a kampányban jelenjen meg, ahol mi szeretnénk. Ezáltal ajánlatot megadni is megfelelően tudunk majd!
Product_type optimalizálás
- Ellenőrizd és tisztítsd a product_type oszlopot: Ha duplikációk vannak benne, egyes termékek több product_type alá is tartoznak, akkor ezeket javítsd és korrigáld!
- Tömörítsük a product_typeokat: Ha nagyon szerteágazó product_type struktúránk van és nincsenek szintek bennük, akkor érdemes az egy kategória alá tartozó termékeket egy 1. szintű product_type alá behúzni, például így:
- product_type: D-Vitamin kiegészítők -> Étrend kiegészítők > D-Vitamin
- product_type: C-Vitamin kiegészítők -> Étrend kiegészítők > C-Vitamin
- Készítsünk saját product_type kategóriákat: Nagyon sok esetben az elkészült feedben nem megfelelőek a product_typeok. Ennek a leggyakoribb oka, az, hogy a webshop fa struktúrája nincs megfelelően karban tartva vagy rendezve, és a feed készítő plugin vagy tool ezt képezi le. Ebben az esetben egy minimális Google Sheet mágiával nagyon gyorsan tudunk oszlopokat összefűzni és készíteni, ezzel létrehozva a saját product_type attribútumokat.
Termék címsor (title), a legfontosabb optimalizálandó attribútum
A termék címsor (vagy title) a legfontosabb attribútum amit kell és lehet optimalizálni, ugyanis elsősorban és legnagyobb mértékben ez határozza meg az alábbiakat:
- Hogy milyen keresésekre jelennek meg a termékeink.
- A termék kép mellett ez az első és kiemelt attribútum, amivel a felhasználó találkozik a SERP-en.
Az alapvető probléma a title attribútumok esetében az szokott lenni, hogy rendkívül hiányosak. Sok esetben csak 1-1 szót tartalmaznak, például annyit, hogy “futópad”. Ez több szempontból sem szerencsés. Egyrészt nagyon sok releváns keresésről lemaradhatunk, másrészt amikre megjelenünk, azok nem feltétlen a legjobb minőségű keresések számunkra.
Adjunk hozzá a Brandet és a kategóriát a címsorhoz
Ezt a gyakorlatban úgy kell elképzelni, mint amikor a Search kampányoknál a kulcsszavakat igyekszünk elhelyezni a leírásban vagy a címsorokban. A fejünkben meg kell lennie, hogy az adott terméket milyen kulcsszavakra szeretnénk megjeleníteni, majd ezeket adjuk hozzá a címsorhoz. Ez gyakorlatilag egyből jelentős teljesítmény növekedéshez fog vezetni.
A fenti példánál maradva, nézzük meg, hogy lehet a “futópad” termék nevet optimalizálni:
- Eredeti title: futópad
- Módosított title: DOMYOS Futópad FN1555
A példa alapján első körben bekerült a termék márkája, illetve a termék azonosító kódja. Mind a kettőre nagyon nagy szükség lehet, ugyanis ezzel a két bővítéssel olyan keresések felé nyitunk, amik sokkal relevánsabbak leszenk számunkra (brand és pontos termék keresések), egyből növekedik a relevancia és javulni fog a konverziós arány.
2. Adjunk hozzá specifikus termék attribútumokat a címsorhoz (méret, szín, anyag)
Egy másik példát bemutatva, vegyünk egy olyan terméket, aminek az a címsora, hogy “cípő”:
- Eredeti title: cipő
Rendelkezésre álló egyéb attribútumok:
- Brand: Converse
- Terméknév: Ct As Boot Hi
- Kategória: Cipő
- Nem: Férfi
- Szín: Fekete
- Méret: 42
- Anyag: Bőr
- Stílus: Magas Szárú
- Kollekció: Ősz/Tél 2020
Módosított title:
- Converse Ct As Boot Hi Magas Szárú Férfi Fekete Bőr Cipő – 42 – Őszi/Téli Kollekció 2020
A fenti két példából össze lehet rakni egy általános nevezéktant, amit nagyjából minden termék esetében érdemes követni:
Brand (Converse) – Termék Név (Ct As Boot Hi) – Kategóriák (Magas Szárú, Férfi, Fekte, Bőr, Cipő) – Egyéb Attribútumok (42, Őszi/Téli Kollekció 2020)
3. Manuális felülírás
Kiegészítő feedek segítségével manuálisan is felül tudunk írni feed attribútumokat, szóval magát a címsorokat is. Ha automatizált megoldásra valamilyen okból kifolyólag nincs lehetőség, akkor érdemes a legjobban teljesítő termékeinket megfogni és manuálisan kicserélni a címsorokat a fenti megközelítés alapján.
Custom_label: Riportálásra vagy szegmentálásra?
Az egyedi feed oszlopoknak (custom_label) több funkciója is lehet, egyrészt segíthetik a belső riportálást, másrészt teljesen egyedi szegmentálási lehetőséget biztosíthatnak. Ha részletesen kíváncsi vagy ezekre a lehetőségekre, olvasd el az erről szóló cikkünket.
A leggyakoribb és leghasznosabb custom_label attribútumok a következők:
- Ár tartomány
- Árrés/Margin
- Best Sellers
- Szezonalitás
- Inventory
Ezek közül nem minden esetben van szükség az összesre, ügyfél és iparág válogatja, hogy hol melyiknek van nagyobb hatása az eredményességre és az optimalizációra.
Eszközök Google Shopping feed optimalizációra
Amennyiben az exportált feed minősége rendkívül rossz, lehetőségünk van külső eszközök használatára, amivel tömegesen tudunk javításokat elvégezni a feed attribútumokon:
- DataFeedWatch
- Feedonomics
Ezek viszont a legtöbb esetben fizetős eszközök, ha az ügyfél vagy saját büdzsénk nem engedi, akkor használjuk bátran a fenti megoldásokat a Google Shopping feed optimalizálására.